چگونه لپ تاپ خود را ارتقا دهيم
تخصصی سخت افزارونرم افزار کامپیوتر

 

SSDها از هارد دیسک ها گرانترند اما از هر جهت بهترند و به اختلاف قیمتش می ارزد . وزن  SSDها کم است و با نصب آنها در مصرف انرژی صرفه جوئی می شود . در این دستگاه هیچ قسمت متحرکی وجود ندارد و نیز SSDها خیلی حساس و شکننده نیستند و بهنگام کار هم صدای کمی تولید می کنند که این مسئله خود باعث می شود این دستگاهها کمتر به خنک کننده (Fan) وابسته باشند .

 

از جبنۀ کارآئی (Performance) نیز روی آوردن به استفاده از SSD مزیتهای زیادی بهمراه دارد . هارد دیسک یک نوت بوکِ 2.5 اینچی مانند Toshiba MK2554GSY داده ها را با سرعت 58 MBps  می خواند و با نرخ MBps 56 می نویسد . زمان دسترسی تصادفی (RA) در آن 15 میلی ثانیه است و این زمانی است که طول می کشد تا این واحد بتواند داده ای را که بطور تصادفی انتخاب شده پیدا کند .

 

سریعترین SSD شناخته شده در یک آزمایش , یک SSD سامسونگ با ظرفیت  GB256 است که سرعت خواندن دادۀ آن 175 MBps است و داده را با سرعت 160 MBps می نویسد . (به سایت  tinyurl.com/samssd مراجعه کنید) . RA آن نیز تنها 0.1 میلی ثانیه است . یک مدل ارزانتر با نام Imation SSD با ظرفیت 64 گیگا بایت نیز در این آزمایش تست شد و نتیجه این بود که زمان خواندن اطلاعات بوسیلۀ آن 136 MBps و نرخ نوشتن اطلاعات آن 88 MBps است . RA آن نیز 0.2 میلی ثانیه است .

 

این میزان سرعت خواندن اطلاعات , سه برابرِ سرعتِ بهترین هارد دیسک است و سرعت نوشتن داده نیز 50 درصد بیشتر است .

 

اما توجه داشته باشید که تعویض هارد با SSD تنها تغییری نیست که می توانید در لپ تاپ خود ایجاد کنید و در عین حال تغییر ارزشمندی باشد ؛ در صفحۀ بعد , توضیحاتی راجع به تغییرات دیگری از جمله اینکه چگونه RAM و WiFi خود را ارتقاء بدهید و یا اینکه چگونه یک ماشین کهنه را با یک سیستم عامل خوب نو نوا کنید , آورده شده است .

 

 تعویض هارد دیسک با یک SSD درایو

 

عوض کردنِ هارد درایو یک لپ تاپ کار چنان خطیری نیست , چه بخواهید آن را با یک هارد دیسک دیگر عوض کنید و چه بخواهید آنرا با یک SSD درایو جایگزین نمائید . ممکن است دلیل این تعویض , بالا بردن ظرفیت حافظه یا سریعتر کردن دستگاه باشد ؛ شاید هم بخواهید به مد روز باشید و یک SSD نو روی دستگاهتان بگذارید . در اینجا با نحوۀ انجام این کار آشنا می شوید . اما قبل از اینکه بخواهید سراغ پیچ گوشتی بروید , نکات زیر را در نظر بگیرید تا بعدا با مشکلی مواجه نشوید .

 

قبل از هر کاری باید تصمیم بگیرید که آیا میخواهید اطلاعات قدیمی خود را عیناً روی درایو جدید بریزید یا اینکه می خواهید فایلها, برنامه ها و سیستم عامل خود را دوباره نصب کنید . انتخاب اول پروسۀ سریعتری است اما اگر گزینۀ دوم را انتخاب کنید , سیستمی مرتب و تمیزتر و قابل اطمینان تر (reliable) خواهید داشت .

 

کپی گرفتن از هارد درایو   

برای گرفتنِ یک کپی کامل از محتویات هارد داخلی خود می توانید از چند نرم افزار مختلف مانند : Acronis True Image HD , Paragon Drive Backup و یا  Norton Ghost استفاده کنید . برای سیستم عامل ویندوز , چند نرم افزار مجانی هم برای کپی گرفتن هارد وجود دارد مثلِ Clonezilla (به سایت  clonezilla.org

مراجعه کنید) . برای سیستم عامل Apple OS X هم می توانید نرم افزارهای SuperDuper و یا CarbonCopyCloner را امتحان کنید .

 

دستوراتی را که نرم افزار می دهد پیروی کنید تا کارِ کپی کردن به اتمام برسد و تمام اطلاعات , روی یک SSD درایو جدید (که با یک پورت USB به سیستم متصل است) و یا به یک هارد درایو دیگر منتقل شود .

 

نصب مجدد سیستم عامل

 

برای نصب و تجدید سیستم عامل , به یک CD یا DVD اورجینال نیاز دارید . متأسفانه , تمام شرکتهایی که کامپیوترهای شخصی را با ویندوز ارائه می دهند , دیسک Bootable ویندوز را به شما نمی دهند . اما شما می توانید یک نسخۀ back up را که در یک قسمت (partition) پنهان روی هارد دیسک قرار دارد تهیه کنید . به این ترتیب می توانید تمام تنظیمات را به حالتِ از پیش تعریف شدۀ کارخانه برگردانید .

 

به این ترتیب , شما از شرِ کار با CD ها نجات پیدا می کنید و دیسک بسیار مهم شما در امان می ماند ؛ در عین حال اگر این پارتیشنِ پنهان توسط ویروس یا چیزی شبیه به آن خراب شده باشد یا کلا درست کار نکند دیگر هیچ بهره ای از آن نخواهید برد . نکتۀ دیگر اینکه اگر به نسخۀ ویندوز کارخانه سازنده اتکا کنید , با بسیاری از نمونه های نمایشی (demoها) و نرم افزارهایی که به RAM زیادی نیاز دارند مواجه می شوید که معمولا عملکرد ویندوز را کُند می کنند .

 

شاید اگر با مغازه ای که سیستم خود را از آنجا خریده اید تماس بگیرید , آنها بتوانند یک دیسک اصل مخصوص نصب ویندوز را به شما بدهند . از آنجا که شما جواز (Licence) استفاده از ویندوز را دارید , قیمت یک نسخه از ویندوز نباید بیشتر از قیمت CD خامی باشد که این سیستم عامل روی آن ریخته شده .

 

در ضمن فراموش نکنید که برای اینکه سخت افزار لپ تاپ درست کار کند , باید درایورهایی اختصاصی بسازید . برای مثال , باید یک درایور نرم افزاریی برای گرافیک , سیستم بی سیم و کارت بلوتوث , پورت اِترنت و سیستم صوتی داشته باشید . این درایورها را میتوانید از طریق CDای که کارخانۀ سازنده همراه دستگاه می دهد نصب کنید یا اینکه می توانید آنها را از اینترنت دانلود کنید و برای این کار باید به وب سایت پشتیبانی همان کارخانۀ سازنده مراجعه کنید . خوبی روش دوم این است که می توانید آخرین نسخۀ درایورها را داشته باشید که کارآئی و/ یا قابلیت اطمینان (Reliability) بیشتری دارند .

 

حتی اگر ویندوز را روی ویندوز قبلی نصب کرده اید , خوب است که یک نسخۀ bootable از سیستم تهیه کنید . این کار برای این است که مطمئن شوید که از همۀ آنچه روی هارد درایو است یک کپی دارید .

 

حالا دیگر به پیچ گوشتی نیاز دارید

 

کارِ جدا کردن اجزای لپ تاپ و سرهم کردن آن کار سختی نیست , اما از این نکته غافل نشوید که با انجام این کار وارانتی شما باطل می شود . زیرِ لپ تاپ انواع و اقسام درپوش ها را می بینید که به شما اجازۀ دسترسی به اجزائی که ارتقا پذیر هستند را می دهند . از طریق یکی از این دریچه ها می توان بسادگی به هارد درایو دسترسی داشت .

 

قبل از اینکه پیچی را باز کنید , اطمینان حاصل کنید که به زمین متصل هستید زیرا هر نوع الکتریسیته ساکنی که شما تولید می کنید می تواند به اجزاء الکترونیکی درون لپ تاپ آسیب برساند . در این مورد می توانید از دستبندهای مخصوص تخلیۀ بار الکتریکی استفاده کنید اما یک راه ساده تر این است که قبل از شروع به کار , یک انگشت خود را به جسمی فلزی که روی زمین (بدون کفپوش) قرار دارد بچسبانید مثلا یک رادیاتور .

 

قبل از اینکه case را باز کنید , باطری دستگاه را خارج کنید (شکل 1) و سیم شارژر دستگاه را هم از آن جدا کنید . حالا در زیر دستگاه بدنبال صفحه ای بگردید که هارد زیر آن است . پیچهای آن صفحه را باز و آنرا جدا کنید . ممکن است همۀ پیچها هم سایز نباشند (شکل 2) . یک دفترچه یادداشت زیر دست خود بگذارید و در آن مشخص کنید که کدام پیچ مربوط به کدام قسمت است .

 

 

 

 

 

پیچهایی را که جدا کرده اید در یک کاسه بریزید تا گم نشوند .

 

هاردی که روی دستگاه هست احتمالا با 2 یا 4 پیچ به دستگاه متصل شده است و اغلب از یک قاب یا یک سینی هم برای اتصال استفاده می شود (شکل 3) . بعد از باز کردن پیچهای نگهدارنده , به آرامی هارد را از یک انتهای آن بیرون بکشید (شکل 4) . یک سمت این اجزاء الکتریکی ممکن است به مادربورد لحیم شده باشد و یا ممکن است که یک کابل به آن متصل باشد .

 

 

 

 

 

حال که هارد قدیمی را باز کردید , اگر کابلی به آن متصل است آنرا جدا کنید ؛ قاب یا سینی که برای اتصال بکار میرود را هم جدا کنید و به SSD جدید وصل کنید (شکل 5) . SSD جدید را در جای خود درون لپ تاپ بگذارید و مطمئن شوید که کانکتورهای ساتا کاملا متصل شده اند .

 

صفحۀ زیرین که پوشش هارد است را هم سر جای خود پیچ کنید . حالا باطری را دوباره به دستگاه ببندید و برق دستگاه را وصل کنید .

 

اگر قبل از جاگذاریِ SSD جدید , سیستم عامل را عوض کرده اید , سیستم شما وقتی که آنرا روشن می کنید آمادۀ کار است . وگرنه , می بایست ابتدا محتوی هارد قدیمی را روی SSD جدید بریزید . اگر اینکار را جلوتر انجام نداده اید , باید اول نسخۀ back up ای که از هارد قدیمی تهیه کردید یا خودِ محتوی هارد قدیمی را روی SSD بریزید . یک راه طولانی تر اما کاملتر هم هست و آن اینکه می توانید بعد از تعویض هارد , سیستم عامل را هم بهمراه تمام برنامه های دیگرتان از نو نصب کنید .

 

اگر می خواهید ویندوز را از نو نصب کنید , به سایت tinyurl.com/m9a7nb مراجعه کنید ؛ در آنجا یکسری نکات مفید را خواهید یافت .

 

حالا می توانید به صندلی خود تکیه بدهید و از کار با سیستم خود که حالا سریعتر و بهتر کار می کند لذت ببرید .

 

 

 

چگونه حافظۀ RAM لپ تاپ خود را افزایش دهید

 

اگر احساس می کنید لپ تاپ شما کُند شده , احتمالاً با انبوهی از فایلها و برنامه های باارزش یا بی ارزش پر شده است و بهتر است سرو سامانی به وضعیت این فایلها و برنامه ها بدهید .

 

اگر این کار , مشکل را حل نکرد و همچنان سیستم شما کُند عمل می کند , اضافه کردنِ میزان حافظۀ RAM راه حل بعدی است . بالا بردن میزان RAM میتواند سرعت دستگاه را بطور قابل توجهی بالا ببرد و مشکلات مربوط به کارآئی دستگاه را حل کند . در واقع , upgrade کردنِ حافظۀ لپ تاپ , کم هزینه ترین تغییری است که می توانید در آن بدهید . در ضمن انجام این کار آسان نیز هست .

 

ابتدا باید بفهمید که لپ تاپ شما چه انواعی از RAM و تا چه ظرفیتی را میپذیرد و مسائلی از این قبیل . شما می توانید رم قدیمی را در کنار یک رم جدید بکار بگیرید و ترکیب کنید و یا اینکه آنرا با یک ماژول جدید جایگزین کنید . اما در برخی از سیستمها , اگر رم دستگاه را با مشابه Dimm آن جایگزین شود عملکرد دستگاه را بهبود می بخشد .

 

جاگزین کردن RAM قدیمی با جدید

 

لپ تاپ را خاموش کنید و اگر به برق متصل است آنرا از پریز بکشید و سیم رابط را از دستگاه جدا کنید . کلا بهتر است هیچ وسیله یا سیمی به دستگاه متصل نباشد . حالا می توانید شروع کنید . در زیرِ بیشتر لپ تاپ ها صفحه ای هست که معمولا حرف "M" بر روی آن نوشته شده است که حرف اول کلمۀ  Memory یا حافظه است و در واقع درپوشِ slotهای Dimm برای RAM است . باید چند پیچ را باز کنید و این در پوش را بردارید ؛ در بعضی مدلها ممکن است کار به جدا کردن کی بورد هم برسد .

 

اگر کار به آنجا کشید , اول لولا را باز کنید . شاید مجبور باشید پوشش پلاستیکی آنرا بکمک چیزی جدا کنید . فقط خیلی مراقب پیچهایی که در دید نیستند باشید .

 

در مرحلۀ بعد , با باز کردن دو پیچ که در زیر پوشش لولا هستند کی بورد را جدا کنید . آنرا بطرف بالا بلند کنید و بعد بستهایی که آنرا در جای خود نگه می دارند جدا کنید . پیچهایی را که باز می کنید در جای مطمئنی بگذارید چون برای سرهم کردن دستگاه به آنها نیاز خواهید داشت .

 

حالا , باید ماژول رم قدیمی را از دستگاه جدا کنید . به آرامی بستهای فلزی در دو انتهای آنرا باز کنید . وقتی بستها باز شدند , ماژول را با بالا کشیدن از جای خود خارج کنید . به همین روش , رم جدید را جا بزنید ؛ ابتدا یک طرف را در بست فرو کنید و سپس طرف دیگر را به آرامی به پائین فشار بدهید . به عکس شماره 6 نگاه کنید .

 

حالا همۀ آنچه را باز کرده بودید جا بزنید و صفحه پشتی را سر جای خود ببندید و دستگاه را restart کنید . دستگاه باید بطور خودکار حافظۀ جدید را شناسائی کند .

 

ارتقاء دادنِ به کمک دستگاههای جانبی ای که می توان به لپ تاپ متصل کرد 

 

برای ارتقاء دادن لپ تاپ ها همیشه لازم نیست که از پیچ گوشتی و یا لوازم ایمنی استفاده کنید . شما می توانید یک صفحه نمایش بزرگتر و بهتر داشته باشید ؛ برای این کار کافی است سیستم خود را از طریق پورت VGA , DVI , و یا  HDMI به یک صفحه نمایش بزرگتر متصل کنید . این هم نوعی ارتقاء دادن و بهتر کردن عملکرد دستگاه است !

 

یک نمونۀ دیگر از ارتقاء دادن هایی که نیاز به دستکاری دستگاه ندارد استفاده از درایوهای خارجی است . بهترین کار برای گرفتن نسخۀ پشتیبان این است که از یک درایو خارجی (external) استفاده کنید و حتی ارزش این را دارد که یک مدلِ 320GB-plus بخرید . به این ترتیب شما اطلاعات حساس را از لپ تاپ خود بیرون آورده اید و فایلهایی را با خود به این طرف و آن طرف می برید که واقعا به آنها احتیاج دارید .

 

سرمایه گذاری خوب دیگری که می توانید روی لپ تاپ خود بکنید این است که یک درایو نوری را به آن اضافه کنید . در لپ تاپ های قدیمی سرعت نوشتن و rewrite کردنِ CD و DVD ها پائین است و انواع ارزان قیمت تر ممکن است فقط بتوانند CD ها را Write کنند ؛ شاید هم فقط قادر به پخش CD ها باشند و نتوانند DVDها را بخوانند . ضمناً , لپ تاپ های کوچک درایو نوری ندارند ؛ در نتیجه اگر بخواهید کاری کنید که بشود با این لپ تاپ ها DVD هم خواند می توانید از درایوهای خارجی استفاده کنید . در واقع این ساده ترین راه برای ارتقاء دادن لپ تاپ شماست .جدید ترین مدل CD-DVD writer  مارکِ Pioneer , مدلِ DVR-XD08 است که 8 سرعته می باشد .

 

چگونه می توانید WiFi لپ تاپ خود را ارتقاء بدهید

 

ارتقاء دادن یک کارتِ wireless به سادگیِ عوض کردن یک ماژول حافظه است (که چگونگی آن در قسمت اول مقاله توضیح داده شد) . در واقع , در بسیاری از ماشینها کارت wireless و RAM در زیر یک پنل (صفحه) قرار گرفته اند و با باز کردن آن صفحه می توانید به هر دوی آنها دسترسی داشته باشید .

 

مسئلۀ مهم این است که شما باید قطعه ای را برای ارتقاء دادن انتخاب کنید که با سیستم شما سازگار یا compatible باشد . لپ تاپ هایی که در چند سال اخیر ساخته شده اند کارتهای Mini PCI دارند ؛ در حالیکه در انواع جدیدتر از استانداردهای Mini PCI Express پیروی می شود . کارت های Mini PCI تنها یک ردیف از کانکتورها را در قسمت باریک خود دارند ؛ در حالیکه کارتهایMini PCI Exress دو ردیف کانکتور دارند .

 

حتی اگر تعداد کانکتورهای کارتی که انتخاب می کنید صحیح باشد , تضمینی وجود ندارد که آن کارت روی دستگاه شما درست کار کند . لپ تاپ شما نباید خیلی از مد افتاده باشد و WiFi آن نیز نباید خیلی قدیمی باشد تا بتوان یک نوع جدید و پر سرعت را جایگزین آن کرد . می توان یک مدل قدیمی را update کرد ولی الزاما نمی توان گفت که می شود مدلی که مربوط به 3 سال پیش است را ارتقاء داد . 

 

ارتقاء به یک Wireless نوع n 

 

توضیحی مختصر در خصوص وای فای

 

وای فای در واقع کلاسی از دستگاههای شبکه WLAN است که از استانداردهای IEEE 802.11 پیروی می کند . امروزه دستگاههای وای فای بر روی بسیاری از سیستمها مثل کامپیوترهای شخصی , موبایل های هوشمند , پرینتر ها , لپ تاپ ها و غیره نصب هستند . واژۀ وای فای در بین عموم در واقع به جای تکنولوژی IEEE 802.11 مصطلح شده است و در حقیقت کلمۀ وای فای یک مارک تجاری است . به کمک شبکه هایی مثل وای فای شما می توانید رایانه های یک اطاق یا یک دفتر کار را با هم شبکه کنید . سیستم های وای فای از انواع مختلفی از روشهای کدینگ داده استفاده می کنند که نرخ سرعت تبادل داده ای متفاوتی دارند . این روشهای کدینگ برای استاندارد 802.11 a / g  تکنیکِ OFDM و برای استاندارد  802.11 b تکنیکِ CCK است . نرخ تبادل داده ای در استاندارد g از استاندارد نوع b بالاتر است .

 

امروزه بیشتر لپ تاپ ها در درون خود مجهز به سیستم وای فای اند . اگر این امکان را نداشته باشند آنگاه شما باید یک کارت وای فای از نوع a ,  b, g , و یا  n تهیه کنید . این کارتها را می توان با استفاده از پورتهای USB نیز به دستگاه متصل کرد . پس از نصب این تجهیزات می توانید در مکان هایی که اینترنت بصورت بیسیم ارائه می شود و با داشتن یک اشتراک از امکانات وای فای استفاده کنید و به شبکه متصل شوید .

 

ارتقاء WiFi

 

از آنجا که کارتهای Mini PCI فراوان نیستند , باید بگوئیم که تقریبا نمی توانید یک WiFi 802.11b را به یک نوع 802.11n تبدیل کنید . ولی , براحتی می توانید از یک 802.11b به g سوئیچ کنید ؛ چون کارتهای 802.11a/b/g فراوانند .

 

بسیاری از لپ تاپ هایی که کارتهای 802.11 g دارند را می توان ارتقاء داد و به استاندارد 802.11 n نزدیک کرد . برای اینکه ناسازگاری سخت افزاری پیش نیاید , بهتر است این قطعه را مستقیما از کارخانۀ تولید کنندۀ لپ تاپتان بخرید . بهر حال , یک قطعه مناسب دستگاه شما پیدا می شود .

 

وقتی قطعۀ مناسب را پیدا کنید , نصب آن و ارتقاء دادن سیسمتان کار ساده ای است . اگر کارت wireless شما زیرِ کی بورد باشد , مثل موردی که در عکس شمارۀ 7 مشاهده می کنید ؛ آنگاه باید ابتدا کی بورد را خارج کنید . چگونگی انجام این کار در قسمت اول این مقاله توضیح داده شد .

 

در مرحلۀ بعد , کارت wireless را پیدا کنید و دو آنتنِ موجود را با جدا کردن اتصال دهنده هایشان از مدار خارج کنید . برای انجام این کار , سیمها را نکشید . کارت قدیمی را بیرون بیاورید . این کارت بوسیلۀ دو بست در دو سر کارت نگه داشته شده است که باید آنها را باز کنید . کارت جدید را سر جای خود بگذارید و کانکتورهای آنتن ها را متصل کنید .

 

اگر کارت wireless شما در زیر دستگاه نصب شده باشد , تعویض کارت قدیمی با کارت جدید از این هم ساده تر خواهد بود . خیلی ساده لپ تاپ را برگردانید . صفحه ای را که کارت در زیر آن است باز کنید و مراحل گفته شده را تکرار کنید .

 

نکته ها , ریزه کاریها و فوت و فن ها

 

با Presto Linux روحی تازه به PCهای قدیمی بدمید

 

می خواهید به PC قدیمیتان زندگی جدید ببخشید ؟ به این ترتیب این سیستم می تواند حداقل برای وبگردی و یا چک کردن ایمیل همچنان کارتان را راه بیاندازد . برای این منظور Presto تنها چیزی است که به آن نیاز دارید . (به prestomypc.com مراجعه کنید).

 

Presto در واقع یک سیستم عامل فشردۀ Linux است که سریعا بار گذاری می شود . نصب آن در ویندوز انجام می شود و به CD های boot هم احتیاجی ندارد . این سیستم عامل موازی ویندوز اجرا می شود و یک منو به دستگاه شما می افزاید که با این منو انتخاب می کنید که سیستم با کدام سیستم عامل boot شود و بالا بیاید .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:, توسط قاسم ابناوی |